Brev:
Opstart med vælling og grød på grund af dårlig søvn
21. september 2008
Alder:
3 mdr.
Opstart med vælling og grød på grund af dårlig søvn
Hej Helen.
Jeg har et spørgsmål til dig ang. hvornår vi skal starte på vælling/grød, dels pga. dårlig søvn.
For at starte fra begyndelsen, blev jeg sat i gang 3 dage over tid. Jeg var blevet undersøgt med scanning og flow diagram jævnligt igennem den sidste måned af graviditeten pga. man mente han var mindre end gennemsnittet.
Det var han også, for han vejede kun 2525g men var 50 lang ved fødslen d. 4. juni 2008. Det endte i akut kejsersnit pga. han ikke kunne tåle veerne til sidst. Man ved dog stadig ikke hvorfor han var så lille, for der var intet at bemærke med moderkagen, navlestrengen eller andet. Men efter de første to dage, så begyndte han at få meget appetit og så gik det pludselig stærkt med at tage på og sidst han blev vejet var d. 3. september, hvor han var oppe på 6500g og var 64 lang. Så han har hurtigt indhentet det han manglede ved fødslen.
For ca en mdr siden, fik jeg vrøvl med min ryg og det gik desværre ud over mælkeproduktionen, så jeg ikke havde så meget mælk længere, hvorfor jeg de sidste 14 dage har givet han mme på nær ca. 3 gange dagligt, mere har jeg ikke haft. Han er også blevet meget glad for flasken, så han gider ikke rigtig lægges til mere og det virker også som om han ikke bliver ordentlig mæt selv om der er mælk nok.
Indtil for 14 dage siden har han kun fået et par flasker mme i døgnet, den ene inden sengetid den anden om natten, da faderen har haft den første vagt pga. han sover meget dårligt. Ellers har jeg som sagt ammet indtil der. Han har altid bedt om mad hver anden til tredje time, hvor han så har fået ved mig og nu når han får mme, spiser han ca. 140-160 ml. pr. gang.
Han sover samtidig dårligt om natten. Han sover ca. kl. 20. og sover som regel det første stræk på 5 timer. Herefter vågner han ca. hver anden time, og vil gerne have mad hver gang. Det har vi dog hørt vi helst ikke skal da de kan holdes vågne pga. for meget mad om natten. Så vi prøver at lade ham lægge og få ham til at sove igen, de fleste gange uden held. Han har de sidste tre uger sovet på sit eget værelse, det hjalp de første par dage, så første sove periode er forlænget fra 3 til 5 timer, ellers stort ser ingen forandring.
Om dagen sover han ca. en time om formiddagen og ellers kun 20 min. af gangen to til tre gange inden natten.
Han holder ikke selv hovedet helt endnu, vi har været til kiropraktiker 3 gange, fordi han ikke ville lægge på maven og fandt så ud af at hans ryg var meget lige, men behandlingen er slut nu og det går meget bedre, så der går ikke lang tid før han selv holder det.
Vi har flere gange prøvet at give d-vitamin på ske og det synes han rigtig godt om, men jeg er ikke sikker på han får det hele, hvorfor jeg foretrækker at give ham det direkte i munden. Det er heldigvis ikke noget problem, da han selv åbner munden når jeg kommer med flasken.
Så lige til de 4 spørgsmål.
Ville det være en idé at give ham en flaske vælling som det sidste måltid inden han skal sove, når han er 4 måneder? Vil du anbefale vi selv laver vællingen eller er det ok at købe det i pulver form og i så fald hvilken? Og hvornår vil du anbefale vi starter med grød og evt. hvilken? Og har du et forslag til hvordan vi får ham til at sove bedre hvis vi ikke må starte med vælling/grød snart?
På forhånd tak for en god hjemmeside.
Venlige hilsner
En spekulerende mor